Μαθησιακές Δυσκολίες (Δυσλεξία)
Το παιδί με μαθησιακές δυσκολίες είναι ιδιαίτερα έξυπνο όσο αφορά τις καθημερινές του ασχολίες, αλλά δεν έχει ιδιαίτερα καλή σχολική επίδοση. Ο όρος μαθησιακές δυσκολίες είναι ιδιαίτερα ευρύς και συμπεριλαμβάνει παιδιά με ποικίλα και συχνά αντιφατικά συμπτώματα. Μερικοί άνθρωποι μπορεί να έχουν ένα ξεχωριστό μαθησιακό πρόβλημα, το οποίο δεν επηρεάζει σχεδόν καθόλου τη ζωή τους ενώ άλλοι άνθρωποι μπορεί να παρουσιάζουν ένα συνδυασμό από μαθησιακές δυσκολίες, που έχουν σημαντικές επιπτώσεις στην ακαδημαϊκή τους πορεία. Αν και οι μαθησιακές δυσκολίες εμφανίζονται σε πολύ μικρή ηλικία, η διάγνωση γίνεται συνήθως όταν το παιδί πάει στο σχολείο και δυσκολεύεται να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις που προκύπτουν. Οι μαθησιακές δυσκολίες εμφανίζονται στο 8-10% του ελληνικού πληθυσμού και η μέση ηλικία διάγνωσης είναι η τρίτη δημοτικού.
Τα συμπτώματα που εμφανίζουν συνήθως το παιδί με μαθησιακές δυσκολίες είναι τα παρακάτω:
1) Διαβάζει αργά και συλλαβιστά χωρίς να χρωματίζει τη φωνή του, ενώ συχνά παραλείπει λέξεις ή μέρη λέξεων και αντιστρέφει γράμματα. Δεν σταματάει στις τελείες και τα κόμματα και χάνει συχνά τη σειρά στο βιβλίο. Δεν καταλαβαίνει τι διαβάζει, με αποτέλεσμα να μην μπορεί να απαντήσει σε σχετικές ερωτήσεις και να δυσκολεύεται να αποστηθίσει κομμάτια ενός κειμένου.
2) Όταν γράφει παραλείπει, προσθέτει, ή αντιστρέφει γράμματα και συλλαβές, ενώ πολλές φορές ενώνει τις λέξεις μεταξύ τους. Τα γράμματα είναι συχνά δυσανάγνωστα και λείπουν συνήθως οι τόνοι και τα υπόλοιπα σημεία στίξης. Γράφει με αργό ρυθμό και δυσκολεύεται να παρακολουθήσει την υπαγόρευση ενός κειμένου.
3) Κάνει πολλά ορθογραφικά λάθη (π.χ., κατάληξη ρήματος σε ο, ενώ εάν τον ρωτήσεις τον αντίστοιχο κανόνα της γραμματικής τον γνωρίζει). Μπορεί να γράψει την ίδια λέξη - με διαφορετικούς τρόπους κάθε φορά - ακόμα και μέσα στην ίδια παράγραφο, και ενώ του έχει επισημανθεί προηγουμένως το λάθος του.
4) Τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες είναι συνήθως αρκετά ακατάστατα (όπως ακριβώς και το γραπτό τους) και στην καθημερινότητά τους, στον τρόπο που ταξινομούν τα πράγματα και στο πως βάζουν σε μία σειρά την σκέψη τους για να εκφράσουν αυτό που θέλουν. Πολύ συχνά δυσκολεύονται να συγκεντρώσουν την προσοχή τους, με αποτέλεσμα να εντείνονται ακόμα περισσότερο οι μαθησιακές τους δυσκολίες. Δυσκολεύονται επίσης στον προσανατολισμό τους μέσα σε ένα χώρο και στο συντονισμό ματιού-χεριού.
5) Πολλά παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες έχουν χαμηλή αυτοπεποίθηση, η οποία προκύπτει από την συνεχή βίωση σχολικής αποτυχίας και αποτελεί συνήθως σοβαρότερο πρόβλημα και από την ίδια την διαταραχή. Πολλοί γονείς που θεωρούν ότι τα παιδιά τους είναι απλώς «τεμπέλικα», και δυσπιστούν για τις προσπάθειες τις οποίες καταβάλλουν, συμβάλλουν ακόμα περισσότερο στην μείωση της αυτοπεποίθησης των παιδιών τους.